Ambassade van België in Singapore
Home Consulaire diensten Inschrijving op de Ambassade

Inschrijving op de Ambassade

Waarom?
Wie?
Hoe?
Breng de Ambassade op de hoogte
Singapore verlaten

Waarom?

De inschrijving in de consulaire bevolkingsregisters op de Ambassade laat u toe gebruik te maken van gelijkaardige administratieve diensten als aangeboden door de gemeentelijke diensten in België.

De Ambassade kan u dan onder meer helpen bij:

Wanneer uw dossier up-to-date is, zal de ambassade u vlotter kunnen helpen, ook in gevallen waarin u dringende noodbijstand nodig hebt (bijv. bij ongevallen, rampen, evacuaties, etc.).

Wie?

Enkel Belgen die:

  • zijn uitgeschreven uit de Belgische bevolkingsregisters én
  • in Singapore hun hoofddomicilie hebben

kunnen zich op de Ambassade inschrijven.

Toeristen en studenten kunnen altijd de Ambassade inlichten over hun aanwezigheid in Singapore, ook al kunnen zij zich niet officieel registreren. Gelieve daarvoor gebruik te maken van de website travellersonline. Zo kan de FOD Buitenlandse Zaken u indien nodig makkelijker informeren en ondersteunen. Uw contactgegevens blijven steeds vertrouwelijk.

Hoe?

U komt persoonlijk naar de Ambassade met voor ieder gezinslid volgende documenten:

  1. een inschrijvingsformulier (voor het formulier voor volwassenen klikt u hier, voor minderjarigen hier),
  2. een registratieformulier als kiezer, een verklaring op erewoord en indien nodig een volmachtformulier,
  3. afhankelijk van uw oorsprong:
    Verhuisde u uit België: “Model 8” als bewijs van uitschrijving. U krijgt dit op de gemeente waar u zich laat schrappen. 
    Personen die vergeten zijn hun schrapping uit de bevolkingsregisters aan te vragen vóór hun vertrek, kunnen dit achteraf nog schriftelijk doen. De schrapping uit het bevolkingsregister van de gemeente kan ook gedaan worden door iemand aan wie een volmacht werd gegeven. Alle gemeenten zijn per e-mail bereikbaar (zie lijst en websites van steden en gemeenten). 
    Verhuisde u van een ander land: wij vragen uw dossier op bij de betreffende post in het land waar u geregistreerd was.
  4. een bewijs van uw adres (huurcontract, energiefactuur of telefoonrekening),
  5. uw visitekaart (indien beschikbaar),
  6. uw Singaporees verblijfsdocument (employment,dependant’s pass, S pass, LTVP,…) en fotokopie,
  7. uw paspoort en fotokopie. Indien u of uw familielid eveneens een andere nationaliteit bezitten, een fotokopie van het vreemde paspoort.
  8. uw Belgische identiteitskaart en fotokopie,
  9. een inlichtingen formulier (FransNederlands of Engels) ingevuld door uw niet-Belgische partner (indien van toepassing) en een kopie van het paspoort van uw niet-Belgische partner. De registratie van deze gegevens worden enkel gebruikt in geval van nood en geven geen toegang tot de consulaire dienstverlening.   

Opmerking: Gelieve er rekening mee te houden dat een paspoort aanvraag slechts ingediend kan worden nadat uw inschrijving voltooid is in het rijksregister.  

Breng de Ambassade op de hoogte!

Gelieve de Ambassade in te lichten over elke wijziging van burgerlijke staat, gezinssamenstelling, adres, beroepssituatie,... teneinde uw gegevens up-to-date te houden in het rijksregister.

Elke vernieuwing van uw verblijfsdocument dient ook doorgegeven te worden.

Singapore verlaten

Wanneer u Singapore verlaat dient u zich binnen 8 werkdagen aan te melden bij de bevoegde post van uw nieuwe bestemming of de Belgische gemeente. Uw dossier zal bijgevolg doorgestuurd worden naar de nieuwe post eens uw registratie voltooid is. We raden u aan onze Ambassade te informeren van uw vertrek.

Voor uw terugkeer naar België kan u meer gedetailleerde informatie hier terugvinden.