Ambassade van België in Singapore
Home Consulaire diensten Consulaire attesten

Consulaire attesten

De Minister van Buitenlandse Zaken bepaalt de voorwaarden waaronder deze attesten worden afgegeven (Consulair Wetboek art. 68). De Ambassade kan bijgevolg enkel volgende consulaire attesten afgeven aan Belgen ingeschreven in het consulair bevolkingsregister, na ontvangst van een aanvraagformulier:

In toepassing van de regelgeving met betrekking tot het taalgebruik in bestuurszaken worden de attesten afgeleverd in het Nederlands, Frans of Duits. Op verzoek kan een Engelse vertaling afgeleverd worden aan het gebruikelijke tarief.

Via de toepassing Mijn DOSSIER kan u zelf elektronische attesten in de drie landstalen opvragen. Deze kunnen afgedrukt worden, worden bewaard als pdf-document met een digitaal echtheidscertificaat van de FOD Binnenlandse Zaken en als bijlage van een mail worden doorgestuurd. Gelieve hier te klikken voor meer informatie over de werking.

Opgepast: Het is voorzichtig eerst te polsen bij de bestemmeling aangaande de aanvaardbaarheid (voorbeeld van een mogelijke toepassing: bewijs van hoofdverblijfplaats / adres voor een Belgische bank). We wijzen erop dat de bruikbaarheid van de aldus afgedrukte attesten in het buitenland niet gegarandeerd is. Het document bevat immers geen handtekening en kan niet gelegaliseerd worden; er kunnen zich ook taalproblemen stellen.

Andere attesten die op vraag enkel in het Engels afgegeven kunnen worden:

Gelieve hier te klikken voor een lijst van consulaire tarieven.

De attesten in detail:

Attest van woonplaats (FR,NL,DE): vermeldt datum van inschrijving in het consulair bevolkingsregister en het laatste adres of de historiek van alle adressen opgenomen in het Rijksregisterdossier.

Attest van inschrijving (FR,NL,DE): vermeldt de datums van inschrijving in het consulaire bevolkingsregister (deze kunnen verschillen met de datums van effectieve aankomst of vertrek). In tegenstelling tot het attest van woonplaats, vermeldt dit attest geen adres. Het attest kan bijvoorbeeld afgegeven worden in het kader van een inschrijving in een Belgische gemeente.

Attest van nationaliteit (FR,NL,DE): bevestigt het bezit , resp. verlies van de Belgische nationaliteit.

Attest van gezinssamenstelling (FR,NL,DE): vermeldt alle gezinsleden, inbegrepen de vreemde gezinsleden. Met gezin wordt verwezen naar de personen, al dan niet verwant, die onder één en hetzelfde dak samenleven. Het samenlevingscriterium wordt vastgesteld op basis van feitelijke elementen en officiële stukken afgegeven door de lokale overheid en / of andere documenten die een duurzaam samenleven op hetzelfde adres aantonen.

Attest van burgerlijke staat (FR,NL,DE): vermeldt de burgerlijke staat zoals deze voorkomt in het Rijksregisterdossier. Dient het attest voor een vreemde (niet Belgische) autoriteit, dan moet het doeleinde uitdrukkelijk vermeld worden. Het attest zal hier melding van maken. Dit attest is niet dienstig in het kader van een huwelijk.

Attest van samenleving (EN): vermeldt dat partners samen leven. Het samenlevingscriterium wordt vastgesteld op basis van feitelijke elementen en officiële stukken afgegeven door de lokale overheid en / of andere documenten die een duurzaam samenleven op hetzelfde adres aantonen.

Attest van naamsovereenkomst (EN): vermeldt alle namen en voornamen en hoe deze verschillen van identiteitsdocumenten of andere documenten uitgereikt in België.